гаряча лінія 044 585-44-05
Написати
нам у Viber
Написати
нам у Telegram
Найближчі
заходи та події
29

Як насправді допомагає в роботі психолога діагностика інтелекту за WISC-IV ?

14 лютого 2020

Як насправді допомагає в роботі психолога діагностика інтелекту за WISC-IV ?

Значну частину сучасних психодіагностичних інтсрументаріїв займають тести інтелекту. Зокрема, тест Векслера є «золотим стандартом» у діагностиці, адже дає найбільш повну картину функціонування інтелекту.
Популярність цього тесту зіграла «злий жарт» в українській психологічній практиці. Варіантом під ред. Гільбуха 1992 року користувалися всі ланки психологічної допомоги. Зараз ви навіть можете знайти онлайн тестування інтелекту за тестом Векслера на сайті по типу всісупертести.юа.
Але таке розповсюдження та вільна інтерпретація стала предметом стигматизації дітей та розділення їх на тих, що "здатні до навчання" та "розумово відсталих".
Але чи варте 1.5 годинне тестування такого незначного «висновку»? Ну, звичайно що ні.
Багато спеціалістів, навіть пройшовши навчальні курси по WISC-IV, розчаровуються в методиці через те, що не розуміють ЩО ж саме вони отримали в результаті цієї кропіткої роботи.
⁉️Як інтерпретувати показники? Та що там інтерпретувати, як потім ці дані адекватно включити в корекційну програму дитини? Що мені дають ці бали?
Це, як на мене, основні питання які стоять перед спеціалістом який вирішує вибрати методику WISC-IV.

Кожного разу, коли я проводжу діагностику, це дуже цікавий дослідницький процес, в якому ти наче Шерлок Холмс, намагаєшся зв’язати факти та висунути гіпотезу (і не одну). І от коли ви отримали результати, описали кожен субтест, зв’язали їх у купу, описали їх співвідношення та з’ясували сильні та слабкі сторони дитини, ось тоді ви можете їх використати для:

1️⃣ Статистично значуща відмінність між значенням субтестів може бути ознакою специфічних труднощів у навчанні або сигналізувати про конкретну проблему у навичках які вимагає той чи інший субтест.

2️⃣ Статистично значуща відмінність між стандартним балом IQ та показником загальних здібностей, може свідчити про наявність РДУГ, або ж специфіку обробки інформації дитиною.

3️⃣Кількість слабких сторін може вплинути на продуктивність дитини у виконанні шкільної програми.

4️⃣Оцінка наявності інтелектуальних порушень.

✅Ось конкретні випадки з моєї практики, де нам дуже допомогла саме діагностика WISC-IV:

Дитина 8 років з діагнозом «розумова відсталість» (ненавиджу це формулювання). Після тестування WISC-IV за допомогою аналізу співвідношень показників та додатково нейропсихологічної діагностики виявлено, що інтелектуально дитина здатна до засвоєння програми, але потребує спеціальної подачі матеріалу, адже наявні труднощі з обробкою вербальних інструкцій та сприймання інформації на слух.

Такий самий діагноз, але вже основні труднощі – це наявність у дитини РАС. Після тестування, був додатково проведений ADOS-2, а результати дані психіатру.

Дитина 11 років з РАС, проблеми поведінки в школі. Виявлена обдарованість у сфері вербального інтелекту. Написання історій та психотерапевтична робота допомогли їй (в якійсь мірі) впоратись з емоційними вибухами.

І ще купа різних, цікавих та захоплюючих результатів та роботи з дітьми та їх батьками.

На мою думку, важливим для спеціаліста є дивитись трохи ширше на саме поняття інтелекту. Щоб спеціаліст точно розумів коли доречно використовувати цей метод діагностики.
В кінці кінців, щоб ми навчились аналізувати не поверхові значення «вище середнього»\«нижче середнього», а саму картину співвідношення показників. Адже це є важливим для розуміння мисленнєвих процесів дитини.

Це інтелектуальний дефіцит? Труднощі обробки візуальної\вербальної інформації спричинені іншими порушеннями (РАС, РДУГ, дислексія, дискалькулія, дисграфія)? Чи це результат показує нам обдарованість в одній зі сфер і що з цим робити? Можливо, проблема взагалі не в інтелекті, а в поведінкових проявах дитини?

От про що йде мова на наших дводенних семінарах з WISC-IV.