гаряча лінія 044 585-44-05

ADOS-2 Шкала спостереження для діагностики аутизму

ADOS-2 (Шкала Спостереження для Діагностики Аутизму) — напівструктурована методика, що дає можливість комплексно провести діагностику досліджуваних різних вікових груп, що мають підозру на розлади аутистичного спектру.

Авторські права

WPS, США

Дата публікації

2005, 2013

Адаптація російською мовою

Gunti Psychometrics (РФ)

Випробовувані

Особи з підозрою на аутизм

Вибірка

233 людини (США: 1995–1997)

Структура

Набір стімульних матеріалів

Тривалість

35–40 хвилин

Замовити консультацію

Методика ADOS складається з різних сценаріїв, які дозволяють спостерігати соціальну і комунікативну поведінку, що має діагностичне значення. Ці сценарії забезпечують ключові нормативні умови, в яких може відбуватися взаємодія та проявитися певна реакція.

Методика ADOS включає в себе чотири модулі, для застосування кожного з яких потрібно від 35 до 40 хвилин. Досліджуваному дають тільки один модуль, в залежності від рівня експресивної мови і хронологічного віку. Єдина група осіб з розладами аутичного спектру, по відношенню до якої є певні обмеження застосування ADOS — це немовленеві підлітки і дорослі.

Для виконання модулів 1 і 2 вам і дитині необхідно рухатися по кімнаті. Модулі 3 і 4, кожен з яких вимагає, здебільшого, бесід, можуть бути проведені за столом. Заходи, включені в модулі 1 і 3, наведені нижче для прикладу:

МОДУЛЬ 1

  • Вільна гра
  • Реагування на ім’я (відгукнутися на ім’я)
  • Реагування на загальну увагу
  • Гра з мильними бульбашками
  • Передбачення рутинних дій з об’єктами
  • Реагування на посмішку
  • Передбачення рутинної соціальної поведінки
  • Функціональна і символічна імітація
  • Святкування Дня народження
  • Обід

МОДУЛЬ 3

  • Завдання з пазлами
  • Уявна гра
  • Гра на загальну взаємодію
  • Завдання на демонстрацію
  • Опис картини
  • Розповідь історії з книги
  • Мультфільми
  • Повідомлення про незвичайну подію / розмову
  • Емоції
  • Соціальні проблеми / неприємності
  • Перерва
  • Друзі / Самотність / Шлюб
  • Створення історії

Ці види активності забезпечують 30-45-хвилинний період спостереження, повний можливостей для досліджуваного проявити поведінку, яка відповідає діагнозу. Проводячи ADOS, ви записуєте свої спостереження, щоб кодувати їх пізніше, і сформулювати висновок.

Пропонуючи стандартизовані показники і матеріали, методика ADOS дозволяє діагностувати розлади аутистичного спектру, незалежно від культурного контексту. Оскільки дана методика може бути застосована до широкого кола дітей і дорослих, вона є економічно ефективним доповненням для будь-якої лікарні, клініки або школи, які працюють з порушеннями розвитку.

Стартовий комплект ADOS включає в себе:

  • Стимульний матеріали для всіх модулів — 100 штук (адаптовані для української мови).
  • Комплекти протоколів — 10 шт. для кожного модуля.
  • Керівництво українською мовою.

Питання що часто задаються

Питання з навчання

Що необхідно для кваліфікованого використання методики ADOS?

Для отримання необхідних компетенцій, користувачі методики ADOS повинні:

  • Мати попередню освіту, професійну підготовку та досвід, які включають в себе широке уявлення про аутизм і загальні розлади розвитку.
  • Взяти участь в навчальному семінарі клінічної спрямованості в очній формі або пройти підготовку заочно, використовуючи відеоматеріали. Після завершення очного навчання ви отримаєте сертифікат про закінчення курсів підвищення кваліфікації, що еквівалентно 12 годинам аудиторних занять. Після навчання за допомогою відеоматеріалів, успішного тестування і заповнення оціночного бланка ви отримаєте сертифікат про закінчення курсів підвищення кваліфікації, що еквівалентно 18 годинам аудиторних занять.
  • Практикуватися в застосуванні методики ADOS у випадках, які не є частиною офіційних досліджень, аж до повного ознайомлення з процедурою діагностики та досягнення точності кодування одиниць спостереження.

Якщо користувач планує свою участь в офіційних дослідженнях, спрямованих на написання наукових статей, публікацію в наукових журналах, він також повинен пройти навчання на семінарі т. зв. «Дослідницької» спрямованості застосування тесту.

Чи можу я діагностувати аутизм, ґрунтуючись на отриманих результатах, після навчання роботі з методикою?

Методика ADOS використовується в різних видах діяльності. У кожній з них, повноваження користувача тесту повинні відповідати меті використання.

Якщо, медична діагностика вимагає отримання ліцензії або сертифіката, як у лікаря або медичного психолога, то необхідно володіти ними для діагностики.

Шкала ADOS також може бути використана для інших цілей, крім постановки діагнозу. Наприклад, фахівці з трудотерапії, логопеди часто використовують ADOS оцінки програм та планування подальшої терапії. Деякі фахівці з мови та слуху також використовують ADOS для ранньої діагностики і визначення програми корекції, так як це передбачено в країні, де вони практикують.

Додаткові питання, щодо вищевикладеного, буде корисно обговорити з вашим місцевим органом видачі ліцензій на психологічну практику.

Оскільки в Україні в даний час відсутнє ліцензування психологічної практики, в перспективі слід розглядати добровільну сертифікацію фахівців, які пройшли сертифікаційне навчання за програмою затвердженою розробником методики ADOS.

Що таке навчальний семінар клінічної спрямованості?

Навчальний семінар клінічної спрямованості триває два дні, і використовує формат лекції, щоб ознайомити учасників з основними принципами застосування шкали ADOS і обробки результатів за всіма чотирма модулями методики.

Навчальні відеоматеріали, тестування і оціночні бланки мають еквівалентний зміст. Будь-який з цих видів навчання є найважливішим кроком для подальшого кваліфікованого використання ADOS в повсякденній клінічній практиці.

Навчальні клінічні семінари входять в програму адаптації ADOS для кожної країни. Більш детальна інформація про дати та місця проведення буде публікуватися на сайті офіційного провайдера методики в Україні: www.osukraine.com

Що таке навчальний семінар дослідницької спрямованості?

Навчальний семінар дослідницької спрямованості доступний тільки для тих, хто закінчив навчання з клінічної спрямованості в очній формі. Навчання фокусується на поліпшенні навичок з обробки отриманих даних для підвищення рівня узгодженості між рангами балів різних дослідників — осіб, які навчаються, і досвідчених експертів.

Підвищений рівень точності, забезпечує можливість порівняння закодованих одиниць спостереження в різних лабораторіях різних частин світу, де проводяться дослідження. Ці семінари, як правило, проводяться в навчальній лабораторії одного з авторів тесту.

Для отримання інформації про навчання:
в Сполучених Штатах Америки натисніть тут,
в Великобританії: asle-couteur@ncl.ac.uk
або anthony.bailey@psychiatry.oxford.ac.uk

Хто може відвідувати навчальний семінар клінічної спрямованості?

Як правило, учасниками є особи, які будуть кваліфіковано використовувати шкалу ADOS. Це люди, які до навчального семінару, мали освіту, підготовку і досвід в індивідуальному тестуванні, а також, які мають підготовку і досвід в діагностиці та корекції аутизму.

У тому числі це психіатри, які мають професійні повноваження для діагностики і лікування аутизму, які використовують ADOS в своїй повсякденній практиці; клінічні та / або шкільні психологи, фахівці з трудотерапії та логопеди.

У деяких випадках, школи і лікарні посилають додаткових співробітників на навчальні семінари з метою кращого розуміння цього діагностичного інструменту. Навчання допомагає викладачам, консультантам, спеціальним педагогам та іншим співробітникам краще використовувати звіти, що базуються на результатах методики ADOS. Зверніть увагу, що у всіх випадках, проста участь в семінарі не є достатнім для забезпечення правильного використання ADOS.

Отримавши підготовку з клінічної спрямованості, чи можу я навчати інших?

Ні. Матеріали тренінгу по ADOS призначені для підготовки до роботи окремих користувачів. Завершення навчального семінару не передбачає додаткових матеріалів і набуття досвіду, необхідного для навчання інших користувачів.

Також для навчання інших необхідно пройти курс дослідницької спрямованості, пропонований науково-дослідного спільнотою. (Див. Наступне питання).

Отримавши підготовку по дослідницької спрямованості, чи можу я навчати інших?

Тільки у виняткових випадках. Дослідник, який отримав підготовку клінічної спрямованості по застосуванню методики ADOS, а також пройшов семінар дослідницької спрямованості і досяг високих показників надійності, може, повернувшись в домашню лабораторію, навчати людей, з якими він працює. Лист з цими чітко визначеними обов’язками дається кожному учаснику семінару по завершенні навчання.

Відзначимо, що навіть оригінально навчений дослідник з науково-дослідної лабораторії не розглядається як досить кваліфікований для навчання інших людей, до тих пір, поки він не залучений в подальшу практику і навчання під супервізією. Наприклад, люди, які проводять очне навчання клінічної спрямованості, працювали під супервізією як керівники навчального семінару в лабораторії досліджень доктора Лорд.

Технічні запитання

Який найбільш ранній вік для застосування методики ADOS?

Для валідної інтерпретації підрахованих балів рівень розвитку невербальних здібностей дитини повинен відповідати віку 12 місяців і вище, а також дитина повинна бути готова до самостійного ходіння. Остання вимога більше пов’язана з показниками хронологічного віку, ніж з віком розвитку. Сучасні дослідження показують, що процедура проведення методики ADOS з дітьми, чий невербальний рівень розвитку еквівалентний віку менше 12-ти місяців, може бути неточною (показники повинні інтерпретуватися з більшою обережністю).

Однак, підкреслимо, що ґрунтуючись на останніх відомостях, окремі показники, отримані від різних дослідників в різний час, як і раніше надійні навіть для дітей молодшого віку розвитку. Результати також виявилися валідними у випадках розпізнавання аутизму, коли отримані результати не наближалися до граничних балів. Також, коли результати наближаються до граничних балів, а методичні рекомендації засновані на показниках для більш дорослих дітей, вони не можуть бути застосовані в точності. Такім чином спеціалісти можуть використовувати інформацію, отриману за допомогою шкали ADOS в перші 12 місяців розвитку дитини, але вони повинні бути обережні в інтерпретаціях, методика не може бути застосована таким же чином, як якщо б вони її проводили з більш дорослими дітьми.

Для оцінки відповідності рівня невербального розвитку віком може бути використана будь-яка професійно розроблена методика. Наприклад, Шкали раннього навчання Мулена (the Mullen Scales of Early Learning), Шкала розвитку немовлят Бейлі (Bayley Scales of Infant Development), Шкала адаптивної поведінки Вайнленд (the Vineland Adaptive Behavior Scales), а також методика діагностики навичок розвитку «KIDS-шкала «(the Kent Inventory of Developmental Skills (KIDS).

У США найчастіше використовують відразу декілька тестів в тих випадках, коли важко винести відповідний висновок. Як і в будь-якому тестуванні, діагностичний висновок повинен бути якісним укладанням, заснованим на аналізі декількох джерел даних, і ніколи не може бути заснований на застосуванні лише однієї методики.

Всі ці питання стосуються тільки першого модуля методики. Після Модуля 1, висновок базується на рівні розвитку експресії мови, що визначається за допомогою шкали ADOS.

Кодування і підрахунок балів за методикою ADOS відбувається суб’єктивно?

Хоча не правильно класифікувати ADOS як «об’єктивний тест» в класичному сенсі, але дана методика може вважатися якою завгодно, тільки не «суб’єктивною».

Методика ADOS, як і зазначено в її назві, є шкалою «спостережень». Це різко відрізняє її від нормативно-орієнтованих об’єктивних тестів. В об’єктивних тестах питання спрямовані на отримання конкретних відповідей, що дозволяє легко і швидко їх класифікувати. Поведінка, що спостерігається в соціальній взаємодії, неподільна на окремі одиниці, і не може бути розцінена так легко. Історія наукових спостережень поведінки розвивалася абсолютно окремо від історії розвитку класичного тестування. Категорії спостереження, використовувані в шкалі ADOS, розроблялися і перевірялися протягом декількох десятиліть, вони були покращені для підвищення точності показника рангової кореляції за класами поведінки, які мають основоположне значення для діагностики Розладів аутистичного спектру та інших Первазивних розладів розвитку.

У будь-якому оцінюванні, будь то спостереження за поведінкою або класичні тести, пункти методики або категорії кодування, взяті по-окремо, мають набагато більш низькі показники надійності, ніж загальна кількість балів, що використовується для надання остаточної інтерпретації і діагностичного висновку. Наприклад, окремі пункти об’єктивних тестів особистості або поведінки часто демонструють внутрішню узгодженість в діапазоні від 0,30 до 0,40. І тільки тоді, коли пункти об’єднані в шкалах, їх надійність стає достатньою для інтерпретації результатів. Подібне відбувається і з шкалами спостережень, як наприклад в ADOS. Висновки за загальними результатами методики ADOS, як повідомляють в керівництві і спеціальній літературі, демонструють високу ступінь надійності і точності. Проте, в порівнянні з користувачем об’єктивних тестів, на плечі користувача ADOS падає важкий тягар, так як він повинен наполегливо працювати, щоб забезпечити настільки точне кодування окремої поведінки, наскільки це можливо.

Що означає досягнення надійності?

Коли дослідники посилаються на «досягнення надійності», це означає, що новий дослідник досяг встановленого рівня надійності за показником рангової кореляції, коли його кодування на рівні окремих показників можна порівняти з кодуванням більш досвідчених дослідників.

Що відбувається, якщо дитина не досягає рівня аутизму за шкалою ADOS?

Іноді дитина з функціональним аутизмом може не досягти критерію аутизму закладеного в шкалу ADOS, але тільки внаслідок того, що спостереження було коротким. Це, ймовірно, може статися в Модулі 1 методики, з дітьми, у яких було багато спеціального навчання (наприклад, «практика» ходити на дні народження). З іншого боку, коли подібне відбувається, дослідник, як правило, цілком усвідомлює це, оскільки такі діти майже завжди мають високі показники, але недостатні для досягнення рівня аутизму. Не можна сказати, що дослідник не бачить аутизму, проте окремі порогові показники не були досягнуті.

Трапляються також ситуації, коли рівень розвитку дитини потрапляє «між» двома модулями методики. Користувач ADOS може застосувати Модуль 1, незважаючи на те, що дитина достатньо володіє мовою для діагностики на наступному рівні, з побоювання, що завдання на соціальну взаємодію можуть виявитися занадто важкими. Це може привести до того, що дитина не отримає порогових показників — наприклад, досягне критерію розладів аутистичного спектру, але не досягне рівня аутизму, або отримає такий рівень в одних сферах, але не у всіх. Проте, така дитина не перестане «виглядати як аутист.»

У всіх таких випадках, експерт повинен використовувати клінічну оцінку. Крім показників за шкалою ADOS, чи виявляла дитина ознаки аутизму? Для того, щоб оцінити, наскільки це відповідає специфічним порушень, можна опитати інших членів команди підтримки психічного здоров’я за допомогою діагностичного опитувальника аутизму Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) (який є ретроспективним і повністю заснований на звітах батьків).

У випадках, коли звіти батьків, вчителів або інших лікарів, не збігаються з спостереженнями, зробленими із застосуванням шкали ADOS, експерту необхідно з’ясувати: чи дійсно ці люди бачили те ж саме, але інтерпретували це по-іншому; або поведінка дитини радикально змінилася; або інші учасники повідомляють про прояви, що дійсно були відсутні під час діагностики ADOS?

Слід також розглянути головне попередження для будь-якої діагностики: ніякі клінічні висновки не повинні ґрунтуватися на результатах однієї лише методики. Діагноз, медичний або що стосується шкільного навчання, є обґрунтованим висновком кваліфікованого і досвідченого професіонала, винесеним з урахуванням всіх отриманих даних з декількох джерел.

Чи є рекомендації щодо застосування методики ADOS для дітей з різних культур, дітей-білінгвів, і т. д.?

Методика ADOS була використана в цілому ряді досліджень в західних культурах. Неофіційні відгуки щодо застосування в Кореї і в Індії, свідчать про досить хороші результати. В даний час, найбільш повні дослідження були проведені лише в Великобританії та США.

У повсякденній клінічній практиці, вирішальним фактором стає наявність когось із рідної культури випробуваного для того, щоб співвіднести показники методики з критеріями того, що вважається нормою в рідній культурі дитини. Наприклад, деякі жести, зоровий контакт, або уявні гри можуть мати різне значення в різних культурах. Крім того, користувачі методики завжди повинні враховувати загальний вплив ситуації тестування (наприклад, проводитися воно вдома або в клініці), дослідника (буде він схожою чи іншої етнічної приналежності щодо випробуваного) на поведінку.

Якщо клініка обслуговує багато людей різних культур, буде корисно застосувати ADOS на контрольній групі дітей з тих же культур, які не страждають загальними розладами психологічного розвитку. Це може бути особливо корисно в ситуаціях, пов’язаних з не-західними культурами, де такі відмінності можуть бути більш вираженими. Контрольна група може бути досить мала, так як варіація показників за шкалою ADOS серед типових дітей невелика, а відмінності, пов’язані з культурою, повинні стати очевидними.

Доктор Лорд зазначає: Я застосовувала Модуль 1 методики ADOS в багатьох країнах світу на всіх континентах. Навіть коли я не розуміла мови, батькам перекладали прості речі, і мені вдалося досягти надійності результатів, порівнянних з результатами інших дослідників. Однак, мої показники по модулю 3 і 4, навіть тоді, коли я частково розуміла мову (іспанська, французька та німецька), були мало надійними — я дійсно не могла зрозуміти дивні інтонації, і мала зовсім інші уявлення про жестах і міміці, по порівняно з носіями мови.

Насправді, навіть при порівнянні вибірок Великобританії і США, у Великій Британії, дослідники часто сприймають дивну інтонацію дітей з функціональним аутизмом як американський акцент, чого я б ніколи не сказала. Таким чином, є деякі тонкі культурні відмінності, помітні при використанні вищих рівнів методики ADOS, які, ймовірно, вимагають від дослідника перебувати всередині єдиної культурного середовища з випробуваним, або бути глибоко знайомим з його культурою.

Якщо дитина перебуває на лікуванні, які рекомендації щодо застосування методики ADOS: в період прийому препаратів або поза періодом медикаментозного лікування?

Загалом, ми рекомендуємо не припиняти прийом ліків. Поведінкові прояви, на діагностику яких спрямована методика ADOS, повинні бути присутніми, навіть якщо дитина знаходиться на лікуванні. Однак, це може залежати від того, на що націлена використання шкали ADOS, крім того, слід враховувати медичний висновок.

Методика ADOS нараховує штрафні бали дітям з високим рівнем мовного розвитку за відсутність вказівних жестів. Що може сприяти прояву таких жестів?

Ми вибираємо місце, де будемо стояти під час завдань з кулями і бульбашками, розміщуємо механічного кролика або автомобіль так далеко, як це можливо, і тоді вказівні жести матимуть сенс для дитини. Інша стратегія полягає в тому, щоб прикинутися німим, коли дитина скаже «дивись», потрібно почекати кілька секунд, перш ніж відповісти, але я не раджу робити це систематично. Ми виявили, що така поведінка не є постійною для дітей з типовим розвитком при використанні модуля 1 або 2, але вона може стати більш глибокою проблемою для більш дорослих дітей з аутизмом або затримкою розвитку. Незважаючи на це, досліднику варто проявляти більше наполегливості, якщо виникає подібна ситуація.

Чи доступні записи із застосуванням методики ADOS до дітей з низьким рівнем функціонування, які не є аутистами?

Навчальні або рекламні записи із застосуванням методики ADOS для діагностики дітей що нормально розвиваються в даний час недоступні. Дослідники працюють над тим, щоб з’явилися записи подібного роду. Залежно від джерела таких записів, вони можуть бути використані в навчальних семінарах клінічної спрямованості, або можуть доповнити комплект відео матеріалів для заочного навчання. Проте, зараз не встановлено певний час, коли такі записи зможуть бути доступними.

Складні моторні тіки (наприклад, облизування пальців з подальшим послідовним дотиком до правого і лівого вуха) кодуються як складні манери?

У ранніх дослідженнях шкали ADOS було прийнято вести окремий підрахунок балів для тіків, але вони були настільки різними, що дослідники не могли отримати хороші показники надійності при кодуванні тиків. З цієї причини тіки офіційно не кодуються, проте ми закликаємо дослідників відзначати їх у протоколі

Що відомо про ADOS і диференціальної діагностики інших захворювань, таких як СДУГ (синдром дефіциту уваги з гіперактивністю) або біполярного розладу?

У керівництві з методики ADOS перераховані різні діагнози дітей з контрольних груп в описі завдань до кожного модуля. Це були різнорідні групи дітей, з різними діагнозами, що відрізняються за віком і застосованім модулем шкали ADOS (так що контрольна група модуля 1 була представлена ​​дітьми з затримкою розвитку без аутизму і / або з порушеннями мови, тоді як в контрольну групу для модуля 3 входили діти без розумової відсталості, але які проявляють різноманітні поведінкові розлади).

У групах були діти з СДУГ; біполярні розлади не були поширеним діагнозом в той час в університеті Чикаго, так що малоймовірно, щоб у дитини був такий діагноз, але там були діти, які отримали б такий діагноз зараз. У будь-якому випадку, це дослідження не має статистично значущих результатів по будь-якому іншому діагнозу, крім аутизму / розладів аутистичного спектру, для того щоб дати відповідь на поставлене тут запитання. Ці питання повинні бути досліджені, але буде витрачено багато сил і часу, перш, ніж можливо буде прийти до корисних висновків.

Чи використовувалася методика ADOS для оцінки результату захворювання?

Методика ADOS була використана для оцінки результату захворювання в декількох випадків, хоча, в деяких ситуаціях, він не підходить для таких цілей. Шкала ADOS призначена для виявлення рис аутизму в різних ситуаціях, і тому не може бути чутливою до тонких змін. Наприклад, інші тести вужче спрямовані на певну поведінку (наприклад, шкала оцінки синтаксису з методики SICD, шкала геперактивності методики Conners) можуть бути більш чутливі до змін, ніж такі методики як ADOS.

У деяких клінічних випробуваннях з часом були проведені порівняння. Наприклад, шкала ADOS зафіксувала невеликі поліпшення в усіх групах в нашому дослідженні, включаючи групу із застосуванням плацебо. І в нашій клініці ми регулярно порівнюємо результати, коли спостерігаємо дітей тривалий час. Слід обережно проводити будь-які порівняння так, щоб вони були засновані на ідентичних показниках: окремі пункти методики можуть бути співставлені між різними модулями в тих випадках, коли ці пункти є ідентичними за змістом, але загальні результати можна порівняти тільки всередині модулів.

Крім того, в нашому лонгитюдному дослідженні результати шкали ADOS сильно корелюють з більш загальними шкалами соціальної адаптації, такими як Шкала адаптивної поведінки Вайнленд. Дані про зміни в ретестових підрахунках знаходяться в керівництві, так що якщо діагностика повторювалася через короткий проміжок часу, можна порівняти отримані результати з цим звітом.

Як часто можна застосовувати методику ADOS?

Нещодавні дослідження дозволяють припустити, що немає істотного впливу повторних тестувань на результати за шкалою АDOS. Хоча діти, які повторно проходять ADOS (наприклад, щомісяця) краще виконують знайомі певні завдання (наприклад, вони можуть краще слідувати правилам звичайної поведінки на дні народження), але їх загальний результат, як правило, не змінюється, і діагностичний висновок залишається тим самим. Тому що загальні показники шкали ADOS підкреслюють спонтанні дії дитини і відповідні реакції на поведінку дослідника, на відміну від окремих балів за певні завдання, таким чином, хоча завдання і стають більш знайомими, загальний діагностичний висновок не змінюється. Аналогічні спостереження були зроблені, коли ADOS використовувався повторно з дорослими людьми з розладами аутистичного спектру: хоча випробовувані могли ознайомитися з окремими завданнями, але вони були визначені з методикою ADOS в клас людей, що мають розлади аутистичного спектру.

У керівництві ADOS є показники ретестових вимірювань, проведених при повторному застосуванні методики. Загалом, були відзначені незначні зміни в балах: стереотипна поведінка оцінюється як така, що більш виходить за межі норми при повторному тестуванні протягом декількох місяців, а соціальна поведінка дещо покращується. Навіть при незначних змінах показників, як описано вище, загальний результат дитини і діагноз в цілому не змінюються. Крім того, дослідження по розробці шкал ADOS для малюків застосовували щомісячну повторну діагностику, але істотного впливу повторних тестувань не було виявлено. Методика ADOS була також використана в декількох фармакологічних дослідженнях, де вона була повторно використана протягом коротких проміжків часу (два-три рази за кілька місяців), з аналогічними результатами.

Хоча загальний результат за шкалою ADOS не змінюється при повторному проведенні, краще, якщо діти і дорослі не вчать завдань. Для повторення ADOS повинна бути хороша медична причина, особливо якщо методика повторно застосовується частіше, ніж двічі за короткий проміжок часу. Якщо ви знаєте заздалегідь про повторному застосуванні ADOS протягом короткого періоду часу, ви можете кожен раз використовувати різні іграшки і матеріали з комплекту (наприклад, використовувати одну книгу в перший раз, і іншу — в наступний).

Крім того, завжди добре доповнювати результати будь-якого тестування даними з інших джерел, наприклад, батьків, вчителів.

Чи можна застосовувати методику ADOS до дітей з порушеннями зору і слуху, зліпимо або глухим дітям?

Стандартна методика ADOS не рекомендована для застосування з дітьми з суттєвими порушеннями зору чи слуху. Проте, матеріали ADOS можуть бути використані для неструктурованого спостереження за такими дітьми, наприклад, використання вербальної частини методики. Методику, як таку, не варто застосовувати, оскільки багато завдань будуть невідповідними. У випадках з дітьми, які мають порушення зору і слуху, необхідно отримати медичний висновок про ступінь порушень і їх ймовірний вплив на результати методики ADOS.

Чи є класифікація за шкалою ADOS точної при наявності супутніх захворювань?

Шкала ADOS досить точно діагностує осіб з розладами аутистичного спектру (РАС), однак наявність граничних показників за методикою необов’язково означає наявність аутизму або розладів аутистичного спектру. Загальні бали за методикою ADOS і оцінки за окремими пунктами можуть бути підвищені з різних причин. Особи з іншими розладами, такими як розумова відсталість та / або серйозні поведінкові порушення, можуть мати підвищений бал по ADOS, в зв’язку з супутніми розладами, які викликають таку соціальну поведінку, що є типовим і для розладів аутистичного спектру. Для забезпечення точного діагнозу, оцінювання досдіджуваного не повинно обмежуватися методикою ADOS. Діагностична оцінка повинна включати в себе декілька компонентів, в тому числі ретельно зібраний анамнез, оцінку поточного рівня розвитку або когнітивний профіль, інформацію від батьків і / або тих, хто знає дитину добре, і оцінку рівня адаптивного функціонування.

Чи слід включати кількісні показники і пов’язані з ними результати за шкалою ADOS в протокол клінічного дослідження?

Ми не рекомендуємо використовувати результати методики ADOS в протоколі клінічного дослідження. Може бути затверджено лише остаточний висновок про ставлення випробуваного до однієї з класових категорій методики ADOS. Діагностична інтерпретація повинна бути сфокусована на цій класифікації та інформації з інших відповідних джерел. Кількісні показники потрібні для зарахування випробуваного в певну категорію (клас), але самі по собі вони не володіють необхідними психометричними властивостями. Надання цих показників або граничних балів в звіті може привести до непорозумінь і викликати критику на адресу вашого професіоналізму. З цих причин ми також рекомендуємо, не включати протоколи дослідження із застосуванням шкали ADOS в звіти. Лікарі повинні розглядати результати методики ADOS, аналізуючи детальні описи соціально-комунікативного поведінки клієнта під час діагностики, поряд з отриманими даними про зарахування випробуваного в певний клас шкали ADOS.

Чи можна залучити додаткового спостерігача під час використання методики ADOS? Чи повинен спостерігач взаємодіяти з дитиною?

Методика ADOS призначена для застосування однією людиною. Хоча деякі дослідники залучають інших професіоналів для більш точного відстеження тонких поведінкових реакцій, але важливо, щоб випробуваний ніколи не був збентежений і занепокоєний тим, хто присутній з ним поруч. Будь-який присутній, крім дослідника, повинен вести себе тільки як спостерігач.

У зв’язку з цим, важливо, щоб дослідник не став залежним від присутності іншого спостерігача. Методика ADOS сфокусована на соціальній взаємодії між дослідником і випробуваним. У той час як спостерігач може помітити випадковий поведінковий прояв, дослідник знаходиться в позиції, що є основною, і повинна бути такою, для спостереження діагностики в цілому. Компетентний дослідник повинен бути досить досвідченим для того, щоб управляти процесом діагностики, при цьому фіксуючи все, що відбувається, в якісному звіті.

Методика ADOS може бути застосована в домашніх умовах, або тільки в умовах клініки?

Проводити методику ADOS в домашніх умовах важче для дослідника через відволікаючі чинники та необхідність контролювати простір, в якому відбувається діагностика. Також важливо, щоб дитині було настільки комфортно, наскільки це можливо. Часто дітям з аутизмом зручніше перебувати в структурованому середовищі, ніж в неструктурованою (особливо з незнайомою людиною в знайомій обстановці). Якщо методика ADOS буде проводитися в домашніх умовах, до свого приїзду дослідник повинен обговорити питання організації необхідного простору (наприклад, іноді експерт може пускати мильні бульбашки і використовувати іграшки, не має бути братів і сестер, галасливої ​​техніки і телебачення, іноді дитина має сидіти за столом і при цьому не очікуючи прийому їжі і т. п.). Якщо ці вимоги можуть бути задоволені та експериментатор відчує себе комфортно, ADOS може бути проведено в домашніх умовах.

Питання перекладу, прав, дозволів, вартості

Чи можна мені самостійно перевести тест на мою мову? Якщо я добре розумію англійську, чи можу я переводити синхронно?

Тверда політика правовласників (WPS) і авторів методики ADOS така: будь-яке застосування методики ADOS можливо тільки з використанням письмового перекладу, що пройшов процес офіційного розгляду і затвердження організацією-правовласником або одним з ліцензованих міжнародних партнерських тестових видавництв.

Автори займають таку позицію виходячи з стурбованості з приводу належного догляду за пацієнтами. Досвід показує, що переклад може істотно вплинути на показники шкали ADOS і, що в свою чергу вплине на надійність і достовірність результатів діагностики. Тільки належний розгляд і аналіз перекладу може дати результати за шкалою ADOS, які будуть відповідати тим, що опубліковані в керівництві і спеціальній літературі. Правовласник озвучує ці проблеми, не тільки з метою виконання своїх обов’язків і зобов’язань, відповідно до міжнародного законом про авторське право, а й з метою захисту цілісності наших запатентованих матеріалів в різних країнах.

Щоб допомогти вам дотримуватися професійних стандартів при проведенні дослідження за допомогою методики ADOS, правовласник постійно працює над поширенням шкали ADOS в різних мовних групах і культурах. Чи законно перекладені матеріали доступні в багатьох міжнародних партнерських видавництвах. Переклади, необхідні для кваліфікованих наукових досліджень повинні бути узгоджені з відділом прав і дозволів правовласніка (WPS).

В даний час офіційні переклади методики ADOS доступні або скоро будуть доступні для використання в клінічних і / або дослідницьких цілях на наступних мовах:

  • Угорська
  • Голландський
  • Грецька
  • Данська
  • Іврит
  • Ісландська
  • Іспанська
  • Італійська
  • Корейська
  • Німецька
  • Норвезька
  • Румунська
  • Російська
  • Фінська
  • Французька
  • Шведська

Натисніть тут, щоб отримати список міжнародних видавців методики ADOS і інформацію про іноземних перекладах.

Використання інших перекладів має бути письмово узгоджено з організацією WPS.

Якщо у вас виникли якісь запитання щодо доступних перекладних видань, будь ласка, зв’яжіться з відділом прав і дозволів WPS: rights@wpspublish.com

Як може бути організовано дослідження із застосуванням методики ADOS?

Правовласник пропонує дослідницьку знижку на всі видані їм тести для аспірантів і дослідників, що беруть участь в офіційних, що фінансуються дослідженнях, спрямованих на публікації результатів в наукових журналах.

Ви можете подати заяву, якщо ви використовуєте продукцію WPS в дослідженні або якщо ви плануєте використовувати продукцію WPS для навчання студентів. Для отримання додаткової інформації зверніться до відділу Знижок для вчених в освітніх і дослідницький цілях (Scholarly Discounts for Education and Research).

Відібрані, санкціоновані переклади на інші мови можуть бути доступні безпосередньо через відділ прав і дозволів WPS для використання в фінансуються, кваліфікованих досліджень, підготовленими, вченими дослідниками. Зв’яжіться з rights@wpspublish.com для уточнення деталей.

Хто має офіційне право на поширення ADOS в Україні?

Методика ADOS офіційно поширюється в Україні ТОВ «ОС Україна». Дана організація належить до міжнародної групи видавців психологічних тестів Giunti O. S. зі штаб квартирою у Флоренції, Італія.

Giunti O. S. володіє ексклюзивним правом на поширення даної методики, яке було отримано від правовласника, компанії WPS, США про що згадується в офіційних джерелах

Чи потрібна сертифікація ADOS в Україні?

Згідно з листом Українського медичного центру сертифікації від 3.04.2013 № 309 підписаного в. о. директора Мартиненко Г. А. відносити вироби, які входять в комплект психологічної тестової діагностики ADOS до медичних виробів відповідно до Наказу МОЗ України № 478 від 2.07.2012 «Про затвердження Переліку медичних виробів, що підлягають державній реєстрації (перереєстрації) в Україні», які підлягають державній реєстрації відповідно до «Порядку державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.11.2004 № 1497 немає підстав»

Як визначається ВАРТІСТЬ ADOS або «чому так дорого»?

Вартість якісних діагностичних інструментів по всьому світу досить висока. Вона визначається необхідністю проведення значних за масштабом наукових досліджень в т. ч. «Пілотних», опитувань, зборів Даних и т. п.

Стимульний матеріал на вимоги правовласника має бути виключно оригінальний або, як мінімум, узгодженім з компанією власником авторських прав. Найчастіше стимульний матеріал виготовляється за спеціальнім замовленням і / або підбирається в точній відповідності з авторськими вимогами.

ADOS містить велику кількість стимульного матеріалу як спеціального виробництва, так і спеціально підібраного. Окрім того, частина матеріалу замінюється на адаптовані варіанти (російський / російську мови), а частина додається в комплект.

Вартість комплекту, окрім закупівельної вартості, також формує необхідність імпорту, отримання дозволів, сплата мит та інших зборів.

У вартість також входити адаптація ADOS для російської мови і авторські винагороди (роялті), що відраховуються з проданого комплекту.