гаряча лінія 044 585-44-05
Написати
нам у Viber
Написати
нам у Telegram
Найближчі
заходи та події
29

ADOS-2 План діагностичного обстеження на аутизм

ADOS-2 (План діагностичного обстеження на аутизм) — напівструктурована методика для комплексної діагностики обстежуваних різних вікових груп, які мають підозру на наявність розладів аутистичного спектра.

Авторські права

WPS, США

Дата публікації

2012

Адаптація українською мовою

Giunti Psychometrics Україна

Вік

діти віком від 12 місяців, дорослі

Структура

Набір стимульних матеріалів, 5 модулів

Тривалість

40-60 хвилин

Автори

Кетрін Лорд, Майкл Раттер та ін.

Придбати методикуПройти діагностування

Центри для проходження діагностування

Призначений для 

Осіб з підозрою на наявність розладів аутистичного спектра та з РАС.

Структура

Методика ADOS-2 складається з 5 модулів, для проходження кожного потрібно 40–60 хв. Кожен респондент оцінюється тільки за модулем, який відповідає його вербальному розвитку і віку:

  • Модуль 1 – для дітей, які не використовують фразове мовлення;
  • Модуль 2 – для дітей, які використовують фразове мовлення, але не розмовляють вільно;
  • Модуль 3 – для дітей, які вільно розмовляють;
  • Модуль 4 – для дітей, підлітків, дорослих, які вільно розмовляють.
  • Модуль Т – призначений для дітей ясельного віку від 12 до 30 місяців із рівнем розвитку мовлення від його відсутності до використання простих фраз включно.

Єдиною групою, для якої не підходить цей тест, є група підлітків та дорослих, які не опанували мовлення. 1 та 2 модулі потребують від дітей пересування по кімнаті, 3 та 4 передбачають ведення бесіди та можуть бути проведені просто сидячи за столом.

Оцінка

ADOS-2 дозволяє діагностувати увесь спектр первазивних розладів, а не тільки РАС. ADOS-2 надає дані про розлади аутистичного спектра, незалежно від розвитку. Також, за допомогою ADOS-2 можлива діагностика, що ґрунтується на критеріях DSM-IV і МКХ-10.

Основні характеристики 

Методика ADOS-2 складається з низки стандартизованих сценаріїв, які дозволяють спостерігати  за соціальною і комунікативною поведінкою під час виконання різних видів діяльності. Ці сценарії забезпечують створення ключових нормативних умов, в яких може відбуватися взаємодія та проявитися певна реакція, що має діагностичне значення.

Пропонуючи стандартизовані показники і матеріали, методика ADOS-2 дозволяє діагностувати розлади аутистичного спектра незалежно від культурного контексту.



Часті запитання

Питання з навчання

Що необхідно для кваліфікованого використання методики ADOS-2?

Користувачі методики ADOS-2 повинні:

  • Мати попередню профільну освіту, професійну підготовку та досвід, які включають в себе широке уявлення про РАС і загальні розлади розвитку.
  • Взяти участь в навчальному семінарі клінічної спрямованості в очній формі.
  • Практикуватися в застосуванні методики ADOS-2 у випадках, які не є частиною офіційних досліджень, аж до повного ознайомлення з процедурою діагностики та досягнення точності кодування одиниць спостереження.

Чи можу я діагностувати аутизм, ґрунтуючись на отриманих результатах, після навчання роботі з методикою?

Методика ADOS-2 використовується в різних видах діяльності. У кожній з них повноваження користувача тесту повинні відповідати меті використання.

Якщо медична діагностика вимагає отримання ліцензії або сертифіката, як у лікаря або медичного психолога, то необхідно володіти ними для діагностики.

ADOS-2 також може бути використана для інших цілей крім встановлення діагнозу. Наприклад, фахівці з трудотерапії, логопеди часто використовують ADOS-2 для оцінювання програм та планування подальшої терапії. Деякі фахівці з мовлення та слуху також використовують ADOS-2 для ранньої діагностики і створення програм корекції, оскільки це передбачено в країні, де вони практикують.

Додаткові питання стосовно вищезазначеного буде корисно обговорити з вашим місцевим органом видачі ліцензій на психологічну практику.

Оскільки в Україні наразі відсутнє ліцензування психологічної практики, в перспективі слід розглядати добровільну сертифікацію фахівців, які пройшли сертифікаційне навчання за програмою, затвердженою розробниками методики ADOS-2.

Що таке навчальний семінар клінічної спрямованості?

Навчальний семінар клінічної спрямованості триває два дні у форматі лекції, щоб ознайомити учасників з основними принципами застосування ADOS-2 і обробки результатів за всіма п'ятьма модулями методики.

Навчальні клінічні семінари входять в програму адаптації ADOS-2 для кожної країни. Більш детальна інформація про дати та місця проведення буде публікуватися на сайті офіційного провайдера методики в Україні: www.giuntipsy.com.ua

Хто може відвідувати навчальний семінар клінічної спрямованості?

Як правило, учасниками є особи, які до навчального семінару отримали освіту, підготовку і досвід в індивідуальному тестуванні, а також мають підготовку і досвід в діагностиці та корекції РАС.

Зокрема це психіатри, які мають професійні повноваження для діагностики і лікування РАС, які використовують ADOS-2 в своїй повсякденній практиці; клінічні та / або шкільні психологи, психіатри, фахівці з трудотерапії та логопеди.

У деяких випадках школи і лікарні направляють додаткових співробітників на навчальні семінари з метою кращого розуміння цього діагностичного інструмента. Навчання допомагає викладачам, консультантам, спеціальним педагогам та іншим співробітникам краще використовувати звіти, що базуються на результатах методики ADOS-2. Зверніть увагу, що у всіх випадках простої участі в семінарі не достатньо для забезпечення правильного використання ADOS-2.

Технічні запитання

Який найбільш ранній вік для застосування методики ADOS-2?

Для валідної інтерпретації підрахованих балів рівень розвитку невербальних здібностей дитини повинен відповідати віку 12 місяців і вище, а також дитина повинна бути готова до самостійного ходіння. Остання вимога більше пов’язана з показниками хронологічного віку, ніж з віком розвитку. Сучасні дослідження показують, що процедура проведення методики ADOS-2 з дітьми, чий невербальний рівень розвитку еквівалентний віку менше 12 місяців, може бути неточною (показники повинні інтерпретуватися з більшою обережністю).

Однак, підкреслимо, що ґрунтуючись на останніх відомостях, окремі показники, отримані від різних дослідників в різний час, як і раніше надійні навіть для дітей молодшого віку розвитку. Результати також виявилися валідними у випадках розпізнавання РАС, коли отримані результати не наближалися до граничних балів. Також, коли результати наближаються до граничних балів, а методичні рекомендації засновані на показниках для більш дорослих дітей, вони не можуть бути застосовані в точності.

Для оцінювання відповідності рівня невербального розвитку хронологічному вікові може бути використана будь-яка професійно розроблена методика. Наприклад, Шкали раннього навчання Мулена (the Mullen Scales of Early Learning), Шкала розвитку немовлят Бейлі (Bayley Scales of Infant Development), Шкала адаптивної поведінки Вайнленд (the Vineland Adaptive Behavior Scales), а також методика діагностики вікових навичок KIDS (the Kent Inventory of Developmental Skills).

У США найчастіше використовують одразу декілька тестів в тих випадках, коли важко зробити відповідний висновок. Як і в будь-якому тестуванні, якісний діагностичний висновок повинен ґрунтуватися на аналізі декількох джерел даних і ніколи не може виноситися на підставі результатів застосування лише однієї методики.

Всі ці питання стосуються тільки першого модуля методики. Після Модуля 1, висновок базується на рівні розвитку експресивного мовлення, що визначається за допомогою шкали ADOS-2.

Кодування і підрахунок балів за методикою ADOS-2 відбувається суб’єктивно?

Хоча неправильно класифікувати ADOS-2 як «об’єктивний тест» в класичному розумінні, втім цю методику не можна вважати «суб’єктивною».

Методика ADOS-2, як і зазначено в її назві, є планом «спостережень». Це різко відрізняє її від нормативно-орієнтованих об’єктивних тестів. В об’єктивних тестах питання спрямовані на отримання конкретних відповідей, що дозволяє легко і швидко їх класифікувати. Поведінка, яка спостерігається в соціальній взаємодії, неподільна на окремі одиниці і не може бути оцінена так легко. Історія наукових спостережень поведінки розвивалася абсолютно окремо від історії розвитку класичного тестування. Категорії спостереження, які використовуються в ADOS-2, розроблялися і перевірялися протягом декількох десятиліть, вони були покращені для підвищення точності показника рангової кореляції за класами поведінки, які мають основоположне значення для діагностики розладів аутистичного спектра та інших первазивних розладів розвитку.

У будь-якому оцінюванні, чи то спостереження за поведінкою, чи класичні тести, пункти методики або категорії кодування, взяті окремо, мають набагато нижчі показники надійності, ніж загальна кількість балів, що використовується для надання остаточної інтерпретації і діагностичного висновку. Наприклад, окремі пункти об’єктивних тестів особистості або поведінки часто демонструють внутрішню узгодженість в діапазоні від 0,30 до 0,40. І тільки тоді, коли пункти об’єднані в шкали, їх надійність стає достатньою для інтерпретації результатів. Подібне відбувається і зі шкалами спостережень, як наприклад в ADOS-2. Висновки за загальними результатами методики ADOS-2, як наведено в керівництві і спеціальній літературі, демонструють високий ступінь статистичної надійності і точності. Проте, в порівнянні з користувачем об’єктивних тестів, на плечі користувача ADOS-2 лягає важкий тягар, оскільки він повинен наполегливо працювати, щоб забезпечити якомога точніше кодування спостережуваних форм поведінки.

Що відбувається, якщо дитина не досягає рівня аутизму за шкалою ADOS-2?

Іноді дитина з функціональним аутизмом може не досягти критерію аутизму, закладеного в шкалу ADOS-2, але тільки внаслідок того, що спостереження було коротким. Це, ймовірно, може статися в Модулі 1 методики, з дітьми, у яких було багато спеціального навчання (наприклад, «практика» ходити на дні народження). З іншого боку, коли подібне відбувається, дослідник, як правило, цілком усвідомлює це, оскільки такі діти майже завжди мають високі показники, але недостатні для досягнення рівня аутизму. Не можна сказати, що дослідник не бачить аутизму, проте окремі порогові показники не були досягнуті.

Трапляються також ситуації, коли рівень розвитку дитини потрапляє «між» двома модулями методики. Користувач ADOS-2 може застосувати Модуль 1, незважаючи на те, що дитина достатньо володіє мовою для діагностики на наступному рівні, з побоювання, що завдання на соціальну взаємодію можуть виявитися занадто складними. Це може призвести до того, що дитина не отримає порогових показників — наприклад, досягне критерію розладів аутистичного спектра, але не досягне рівня аутизму, або отримає такий рівень в одних сферах, але не у всіх.

У таких випадках фахівець повинен використовувати клінічне оцінювання. Крім показників за обстеженням ADOS-2, чи виявляла дитина ознаки РАС? Для того щоб оцінити, наскільки це відповідає специфічним порушенням, можна опитати інших членів команди підтримки психічного здоров’я за допомогою діагностичного опитувальника ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised), який є ретроспективним і повністю заснований на звітах батьків.

У випадках, коли звіти батьків, вчителів або інших лікарів не збігаються зі спостереженнями, зробленими із застосуванням шкали ADOS-2, фахівцеві необхідно з’ясувати: чи дійсно ці люди бачили те ж саме, але інтерпретували це по-іншому; або поведінка дитини радикально змінилася; або інші учасники повідомляють про прояви, що дійсно були відсутні під час діагностики ADOS-2?

Слід також розглянути головне застереження до будь-якої діагностики: ніякі клінічні висновки не повинні ґрунтуватися на результатах лише однієї методики. Діагноз, медичний або стосовно шкільного навчання, є обґрунтованим висновком кваліфікованого і досвідченого професіонала, зробленим з урахуванням всіх отриманих даних з декількох джерел.

Чи є рекомендації щодо застосування методики ADOS-2 для дітей з різних культур, дітей-білінгвів та ін.?

Методика ADOS-2 була використана в численних дослідженнях у країнах західної культури. Неофіційні відгуки щодо застосування в Кореї та Індії свідчать про досить хороші результати. Наразі найбільш повні дослідження були проведені лише в Великобританії та США.

У повсякденній клінічній практиці вирішальним фактором стає наявність когось із рідної культури обстежуваного для того, щоб співвіднести отримані показники з критеріями того, що вважається нормою в його/її рідній культурі. Наприклад, деякі жести, зоровий контакт або уявні ігри можуть мати різне значення в різних культурах. Крім того, користувачі методики завжди повинні враховувати загальний вплив ситуації тестування (наприклад, вдома або в медичному центрі), дослідника (чи матиме він/вона ту ж етнічну належність, що й обстежуваний) на поведінку.

Якщо клініка обслуговує багато людей різних культур, буде корисно застосувати ADOS-2 на контрольній групі дітей тих само культур, які не страждають на загальні розлади психологічного розвитку. Це може бути особливо корисно в ситуаціях, пов’язаних з не-західними культурами, де такі відмінності можуть бути більш вираженими. Контрольна група може бути досить малою, оскільки варіація показників за шкалою ADOS-2 серед дітей нормотипового розвитку невелика, а відмінності, пов’язані з культурою, повинні стати очевидними.

Доктор Лорд зазначає: Я застосовувала Модуль 1 методики ADOS-2 в багатьох країнах світу на всіх континентах. Навіть коли я не розуміла мови, батькам перекладали прості речі, і мені вдалося досягти надійності результатів, порівнянних з результатами інших дослідників. Однак, мої показники за Модулями 3 і 4, навіть тоді, коли я частково розуміла мову (іспанська, французька та німецька), були мало надійними — я дійсно не могла зрозуміти дивні інтонації і мала зовсім інші уявлення про жести і міміку, порівняно з носіями мови.

Насправді, навіть при порівнянні вибірок Великобританії і США, у Великій Британії дослідники часто сприймають дивну інтонацію дітей з функціональним аутизмом як американський акцент, чого я б ніколи не сказала. Таким чином, є деякі тонкі культурні відмінності, помітні при використанні вищих рівнів методики ADOS-2, які, ймовірно, вимагають від дослідника перебувати всередині єдиного культурного середовища з обстежуваним або бути добре знайомим з його культурою.

Якщо дитина перебуває на лікуванні, які рекомендації щодо застосування методики ADOS-2: в період прийому препаратів або поза періодом медикаментозного лікування?

Загалом, ми рекомендуємо не припиняти прийом ліків. Поведінкові прояви, на діагностику яких спрямована методика ADOS-2, повинні бути присутніми, навіть якщо дитина знаходиться на лікуванні. Однак, це може залежати від того, на що націлене використання ADOS-2. Крім того, слід враховувати медичний висновок.

Що відомо про ADOS-2 і диференційну діагностику інших розладів, як-от РДУГ (розлад дефіциту уваги та гіперактивності) або біполярного розладу?

У керівництві з ADOS-2 перераховані різні діагнози дітей з контрольних груп в описі завдань до кожного модуля. Це були різнорідні групи дітей, з різними діагнозами, що відрізняються за віком і застосованим модулем ADOS-2 (контрольна група для Модуля 1 була представлена ​​дітьми з затримкою розвитку без РАС і/або з порушеннями мовлення, водночас контрольну групу для Модуля 3 складали діти без затримки когнітивного розвитку, але які проявляють ознаки різних поведінкових розладів).

У групах були діти з РДУГ; біполярні розлади не були поширеним діагнозом на той час в університеті Чикаго, отже малоймовірно, щоб дитині було встановлено такий діагноз, втім серед них були й діти, які отримали б такий діагноз сьогодні. У будь-якому випадку, це дослідження не має статистично значущих результатів стосовно будь-якого іншого діагнозу крім РАС.

Чи використовувалася методика ADOS-2 для оцінки результату терапевтичного втручання?

План обстеження ADOS-2 використовувався для оцінювання результату терапевтичного втручання в декількох випадках, хоча він не зовсім підходить для таких цілей. ADOS-2 призначений для виявлення рис аутизму в різних ситуаціях, і тому не може бути чутливим до тонких змін. Наприклад, інші тести вужче спрямовані на певну поведінку (наприклад, шкала оцінювання синтаксису з методики SICD, шкала гіперактивності методики Conners-3) і тому можуть бути більш чутливими до змін, ніж методики на зразок ADOS-2.

У деяких клінічних дослідженнях з часом були проведені порівняння. Наприклад, методика ADOS-2 зафіксувала невеликі поліпшення в усіх групах в нашому дослідженні, включно з групою із застосуванням плацебо. І в нашій клініці ми регулярно порівнюємо результати, коли обстежуємо дітей протягом тривалого часу. Слід обережно здійснювати будь-які порівняння - вони мають засновуватися на ідентичних показниках: окремі пункти методики можуть бути співставлені між різними модулями в тих випадках, коли ці пункти є ідентичними за змістом, але загальні результати можна порівняти тільки всередині модулів.

Крім того, в нашому лонгітюдному дослідженні результати за ADOS-2 сильно корелюють з більш загальними шкалами соціальної адаптації, як-от Шкала адаптивної поведінки Вайнленд. Дані про зміни в ретестових підрахунках знаходяться в керівництві, і, якщо діагностика повторювалася через короткий проміжок часу, можна порівняти отримані результати з наведеним звітом.

Як часто можна застосовувати методику ADOS-2?

Нещодавні дослідження дозволяють припустити, що немає істотного впливу повторних тестувань на результати за АDOS-2. Хоча діти, які повторно проходять ADOS-2 (наприклад, щомісяця) краще виконують знайомі їм завдання (наприклад, вони можуть краще слідувати правилам звичайної поведінки на дні народження), але їх загальний результат, як правило, не змінюється, і діагностичний висновок залишається тим самим. Тому що загальні показники ADOS-2 підкреслюють спонтанні дії дитини і відповідні реакції на поведінку дослідника, на відміну від окремих балів за певні завдання. Таким чином, хоча завдання і стають більш знайомими, загальний діагностичний висновок не змінюється. Аналогічні спостереження були зроблені, коли ADOS-2 використовувався повторно з дорослими людьми з розладами аутистичного спектра: хоча обстежувані могли ознайомитися з окремими завданнями, за результатами ADOS-2 їх було віднесено до групи осіб, які мають розлади аутистичного спектра.

У керівництві ADOS-2 є показники ретестових вимірювань, проведених при повторному застосуванні методики. Загалом, були відзначені незначні зміни в балах: стереотипна поведінка оцінюється як така, що більше виходить за межі норми при повторному тестуванні протягом декількох місяців, а соціальна поведінка дещо покращується. Навіть при незначних змінах показників, як описано вище, загальний результат дитини і діагноз в цілому не змінюються. Крім того, дослідження з розроблення ADOS-2 для малюків застосовували щомісячну повторну діагностику, але істотного впливу повторних тестувань не було виявлено. Методика ADOS-2 була також використана в декількох фармакологічних дослідженнях, де вона була повторно використана протягом коротких проміжків часу (два-три рази за кілька місяців), з аналогічними результатами.

Хоча загальний результат за ADOS-2 не змінюється при повторному проведенні, краще, якщо діти і дорослі не вчать завдань. Для повторного проведення ADOS-2 повинна бути хороша медична причина, особливо якщо методика повторно застосовується частіше, ніж двічі за короткий проміжок часу. Якщо ви знаєте заздалегідь про необхідність повторного застосування ADOS-2 через короткий період часу, ви можете щоразу використовувати різні іграшки і матеріали з комплекту (наприклад, використовувати одну книгу в перший раз, а іншу — наступного разу).

Крім того, завжди добре доповнювати результати будь-якого тестування даними з інших джерел, наприклад, звітів батьків та вчителів.

Чи можна застосовувати методику ADOS-2 з дітьми з порушеннями зору і слуху, сліпими або глухими дітьми?

Стандартна методика ADOS-2 не рекомендована для використання з дітьми з суттєвими порушеннями зору чи слуху. Проте, матеріали ADOS-2 можуть бути використані для неструктурованого спостереження за такими дітьми, наприклад, використання вербальної частини методики. Методику як таку не варто використовувати, оскільки багато завдань будуть невідповідними. У випадках з дітьми, які мають порушення зору і слуху, необхідно отримати медичний висновок про ступінь порушень і їх ймовірний вплив на результати методики ADOS-2.

Чи є класифікація за ADOS-2 точною при наявності супутніх захворювань?

ADOS-2 доволі точно діагностує осіб з розладами аутистичного спектра (РАС), однак наявність граничних показників за методикою необов’язково означає наявність РАС. Загальні бали за методикою ADOS-2 і оцінки за окремими пунктами можуть бути підвищені з різних причин. Особи з іншими розладами, як-от затримка когнітивного розвитку та/або серйозні поведінкові порушення, можуть підвищити бал за ADOS-2 у зв’язку з наявністю супутніх розладів, які викликають типову для РАС соціальну поведінку. Для забезпечення точності діагнозу, оцінювання обстежуваного не повинно обмежуватися методикою ADOS-2. Діагностичне оцінювання має враховувати декілька компонентів, зокрема ретельно зібраний анамнез, оцінку поточного рівня розвитку або когнітивний профіль, інформацію від батьків і/або тих, хто добре знає дитину, і оцінку рівня адаптивного функціонування.

Чи слід включати кількісні показники і пов’язані з ними результати за ADOS-2 в протокол клінічного дослідження?

Ми не рекомендуємо використовувати результати методики ADOS-2 в протоколі клінічного дослідження. Може бути затверджено лише остаточний висновок про належність обстежуваного до однієї з категорій методики ADOS-2. Діагностична інтерпретація повинна бути сфокусована на цій класифікації та інформації з інших відповідних джерел. Кількісні показники потрібні для зарахування обстежуваного до певної категорії (класу), але самі по собі вони не володіють необхідними психометричними властивостями. Надання цих показників або граничних балів в звіті може призвести до непорозумінь і викликати критику на рахунок вашого професіоналізму. З цих причин ми також рекомендуємо не включати протоколи дослідження із застосуванням ADOS-2 в звіти. Лікарі повинні розглядати результати методики ADOS-2, аналізуючи детальні описи соціально-комунікативної поведінки клієнта під час діагностики, поряд з отриманими даними про зарахування обстежуваного до певної діагностичної категорії ADOS-2.

Чи можна залучити додаткового спостерігача під час використання методики ADOS-2? Чи повинен спостерігач взаємодіяти з дитиною?

Методика ADOS-2 призначена для проведення однією людиною. Хоча деякі дослідники залучають інших професіоналів для більш точного відстеження тонких поведінкових реакцій, але важливо, щоб обстежуваний ніколи не був збентежений і занепокоєний людьми, які знаходяться поруч. Будь-яка присутня особа, крім дослідника, повинна поводитися тільки як спостерігач.

У зв’язку з цим, важливо, щоб дослідник не став залежним від присутності іншого спостерігача. Методика ADOS-2 сфокусована на соціальній взаємодії між дослідником і обстежуваним. У той час як спостерігач може помітити випадковий поведінковий прояв, дослідник знаходиться в позиції, яка є і повинна залишатися основною. Компетентний дослідник повинен бути досить досвідченим для того, щоб керувати процесом діагностики, водночас фіксуючи у звіті все, що відбувається.

Методика ADOS-2 може бути застосована в домашніх умовах? Чи тільки в умовах клініки?

Проводити методику ADOS-2 в домашніх умовах важче для дослідника через сторонні чинники та необхідність контролювати простір, в якому відбувається діагностика. Також важливо, щоб дитині було настільки комфортно, наскільки це можливо. Часто дітям з РАС зручніше перебувати в структурованому середовищі, ніж в неструктурованому (особливо з незнайомою людиною в знайомій обстановці). Якщо методика ADOS-2 буде проводитися в домашніх умовах, до свого приїзду дослідник повинен обговорити питання організації необхідного простору (наприклад, іноді експерт може пускати мильні бульбашки і використовувати іграшки, не має бути братів і сестер, галасливої ​​техніки і телебачення, іноді дитина має сидіти за столом і водночас не очікувати прийому їжі і т. п.). Якщо ці вимоги можливо задовольнити, а фахівець почуватиметься комфортно, тоді ADOS-2 може бути проведено в домашніх умовах.

Питання перекладу, прав, дозволів, вартості

Чи можна мені самостійно перекласти тест на мою мову? Якщо я добре розумію англійську, чи можу я перекладати синхронно?

Тверда політика правовласників (WPS) і авторів методики ADOS-2 така: будь-яке застосування методики ADOS-2 можливе тільки з використанням письмового перекладу, що пройшов процес офіційного розгляду і затвердження організацією-правовласником або одним з ліцензованих міжнародних партнерських тестових видавництв.

Автори методики стурбовані наданням належного догляду за пацієнтами. Досвід показує, що переклад може істотно вплинути на показники шкали ADOS-2, що зі свого боку вплине на надійність і достовірність результатів діагностики. Тільки належний розгляд і аналіз перекладу може дати результати за шкалою ADOS-2, які будуть відповідати опублікованим в керівництві і спеціальній літературі. Правовласник озвучує ці проблеми не тільки з метою виконання своїх обов’язків відповідно до міжнародного закону про авторське право, а й з метою захисту цілісності запатентованих матеріалів в різних країнах.

Щоб допомогти вам дотримуватися професійних стандартів при проведенні дослідження за допомогою методики ADOS-2, правовласник постійно працює над поширенням ADOS-2 в різних мовних групах і культурах. Переклади, необхідні для кваліфікованих наукових досліджень, повинні бути узгоджені з відділом прав і дозволів правовласника (WPS).

Наразі офіційні переклади методики ADOS-2 доступні або скоро будуть доступні для використання в клінічних і / або дослідницьких цілях такими мовами:

  • Угорська
  • Голландська
  • Грецька
  • Данська
  • Іврит
  • Ісландська
  • Іспанська
  • Італійська
  • Корейська
  • Німецька
  • Норвезька
  • Румунська
  • Російська
  • Фінська
  • Французька
  • Шведська

Натисніть тут, щоб отримати список міжнародних видавців методики ADOS-2 й інформацію про іноземні переклади.

Використання інших перекладів має бути письмово узгоджено з організацією WPS.

Якщо у вас виникли якісь запитання щодо доступних перекладних видань, будь ласка, зв’яжіться з відділом прав і дозволів WPS: rights@wpspublish.com

Хто має офіційне право на поширення ADOS-2 в Україні?

Методика ADOS-2 офіційно розповсюджується в Україні ТОВ «ОС Україна». Ця організація належить до міжнародної групи видавців психологічних тестів Giunti O.S. з головним офісом у Флоренції, Італія.

Giunti O.S. володіє ексклюзивним правом на поширення цієї методики, яке було отримано від правовласника, компанії WPS, США, про що згадується в офіційних джерелах.

Чи потрібна сертифікація ADOS-2 в Україні?

Згідно з листом Українського медичного центру сертифікації від 3.04.2013 № 309, підписаного в. о. директора Мартиненко Г. А., відносити вироби, які входять в комплект психологічної тестової діагностики ADOS-2 до медичних виробів відповідно до Наказу МОЗ України № 478 від 2.07.2012 «Про затвердження Переліку медичних виробів, що підлягають державній реєстрації (перереєстрації) в Україні», які підлягають державній реєстрації відповідно до «Порядку державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.11.2004 № 1497 немає підстав.

Як визначається ВАРТІСТЬ ADOS-2 або «чому так дорого»?

Вартість якісних діагностичних інструментів по всьому світу досить висока. Вона визначається необхідністю проведення масштабних наукових досліджень для збору усіх необхідних даних.

Стимульний матеріал на вимоги правовласника має бути виключно оригінальним або, щонайменше, узгодженим з компанією-власником авторських прав. Найчастіше стимульний матеріал виготовляється за спеціальним замовленням і/або підбирається в точній відповідності до авторських вимог.

ADOS-2 містить велику кількість стимульного матеріалу як спеціального виробництва, так і спеціально підібраного. Крім того, частина матеріалу замінюється на адаптовані варіанти, а частина додається до комплекту.

Вартість комплекту, крім закупівельної вартості, також формує необхідність імпорту, отримання дозволів, сплата мит та інших зборів.

У вартість також входить адаптація ADOS-2 українською мовою і авторські винагороди (роялті), що відраховуються з проданого комплекту.