гаряча лінія 044 585-44-05
Написати
нам у Viber
Написати
нам у Telegram
Найближчі
заходи та події

Як діяти дорослим, коли поруч дитини з РАС відбуваються бойові дії?

17 травня 2022

Повномасштабне вторгнення росії, стало викликом для кожного громадянина України. Але найважче війну переживають саме діти, для яких це такий же стрес, як і для дорослих. Дітям з аутизмом ще важче, адже окрім страху від чергової сирени чи різкого звуку, невідомості того що попереду та постійного моніторингу новин дитина з аутизмом, має цілий ряд додаткових навантажень. Далі розглянемо рекомендації, які можуть стати у нагоді, якщо поруч з вами знаходиться дитина з аутизмом і відбуваються бойові дії.

Основним завданням цих втручань є не допустити, щоб вплив стресу спричинив психологічну травму у дитини чи призвів до регресу навичок. Тут дуже важливо уважно спостерігати і знати, що є особливо важким для вашої дитини. Інколи, відсутність улюбленої забавки, може бути для дитини з розладом аутистичного спектра (РАС) важчою обставиною, аніж, наприклад, скупчення людей у сховищі чи різкий звук вибуху. Додатковими стресорами для дитини з аутизмом буде:

1. Непередбачуваність подій у дні. Більшість осіб з аутизмом мають значну необхідність дотримуватися щоденної рутини і потребують заздалегідь готуватися до змін. Саме тому, необхідність бігти у сховище, залишати недороблену справу може стати значним випробуванням для людини з аутизмом. Як діяти? Найкраща стратегія підготуватися заздалегідь і надати дитині з аутизмом чітке завдання. До прикладу, коли я кажу, що час рухатись у сховище – тобі необхідно взяти твою торбинку, в ній твоя улюблена іграшка і цукерка і рухатись зі мною у сховище, за це ти теж отримаєш винагороду.

2. Інший фактор стресу це багато сенсорних стимулів водночас – шум, гамір, багато людей у близькому контакті, різноманітні запахи, нові приміщення з багатьма подразниками, вимушена взаємодія з оточуючими. Як діяти? Гіперакузія – надмірна чутливість слуху, одне з найскладніших завдань, якщо людина з аутизмом не носить шумозахисних навушників, силіконових втулок тощо, у пригоді може стати гризіння льодяника, твердих фруктів, навушники з білим шумом чи музикою, або ж наспівування улюбленої пісні разом. Основним завданням є максимально відволікти дитину на шум, який для неї є прийнятним. Якщо дитина дуже подразнюється від надлишку людей і від цього починає ставати дуже рухливою – стрибати, бігати – то слід дати змогу скинути напруження у такий спосіб, або ж можна пострибати разом з дитиною якийсь час.

3. Відсутність можливості що небудь вирішувати чи обирати – це призводить до відчуття безсилля і як результат емоційної дестабілізації Як діяти? Давати дитині змогу обирати прості речі – колір цукерки, яку взять іграшку і так далі.

4. Відчуття безкінечності стресу який відбувається. Як діяти? Можете спільно з дитиною спостерігати за картою зміни, розповідати віршик чи казочку, яка дитині знайома, спостерігати за таймером, що дасть дитині відчуття того, що час не зупинився.