гаряча лінія 044 585-44-05
Написати
нам у Viber
Написати
нам у Telegram
Найближчі
заходи та події
20

Навіщо спеціалісту проходити навчання з методики Роршах?

25 лютого 2020


✏️Лектор Николай Нестеренко відповідає на питання: Навіщо спеціалісту проходити навчання з
методики Роршах?
✏️Мене часто запитують «Навіщо вивчати тест Роршаха? Що дає цей тест? Які у нього можливості? Чим він кращий за інші тести? Навіщо його взагалі проводити в практиці консультування?» А також звучать ще багато інших схожих запитань. Тут важливо уточнити, що ці питання задають дипломовані психологи, практикуючі психотерапевти і навіть іноді люди, що мають в нашій професії різні ступені, звання, посади, статуси.

Описати свою реакцію у вигляді просто «подиву» – це нічого не сказати.

Якщо ці питання задають студенти, то це одна історія. Їм треба пояснити, розповісти, навести приклади, зацікавити. Я теж колись був студентом, і мені теж колись хотілося зрозуміти можливості тієї чи іншої методики.

Якщо ж ці питання виходять від «досвідчених і практикуючих», то мені одразу хочеться запитати, а якими діагностичними методиками, техніками, процедурами ви користуєтеся у своїй практиці? Приклади найбільш «важких» випадків я навіть наводити не буду, тому що багатьох моїх колег це призведе в стан шоку.

Більшість же інших відповідей, на мій погляд, можна узагальнити таким житейським поняттям як «хто на що гаразд» або «хто на що вчився». Тобто, якщо рівень особистої відповідальності та професійної компетентності забезпечив накопичення необхідних знань і освоєння потрібного інструментарію для роботи, то цей же рівень зазвичай дозволяє усвідомити і визнати сфери своєї некомпетентності. На жаль, до таких сфер часто відноситься сфера психодіагностики взагалі, а також тест Рошаха, зокрема.

Не беру на себе відповідальність вирішувати «Хто винен?» і «Що робити?». Беру на себе відповідальність тільки ділитися своїм досвідом і знаннями в тій сфері, яка для багатьох психологів, чомусь залишилася «за кадром» психологічної освіти. Особливо вражає, коли на одному з останніх семінарів в перших рядах сидять кандидати і доктора психологічних наук, і навчаються: пишуть конспекти, задають питання, обговорюють і, уявляєте, не критикують, а щиро наприкінці семінару дякують за отримані знання.

✏️Отже, якщо повернутися до первісного питання «Навіщо вивчати тест Роршаха?», то можна виділити декілька моментів. Наприклад, для того щоб виправити деякі недоліки власної освіти. Або для того, щоб познайомитися з основами «психодіагностики» в прямому і переносному сенсі цього слова. Адже відомо, що саме Герман Роршах був першим, хто цим словом назвав свою монографію. Або для того, щоб познайомитися з генієм. Хто це сказав? Це сказав чоловік, який ввів у науку поняття «шизофренія». Вже він напевно знав, що таке "геніальність". Мабуть, на цьому я зупинюся в своїх аргументах, хоча їх ще досить багато існує і у мене, і у моїх колег, які працюють з цим інструментом психодіагностики особистості першого покоління. Відмінною особливістю якого є можливість оцінки не окремих властивостей, якостей, сфер, а всієї особистості. Мені здається, що в сучасній психології все ж таки цього дуже не вистачає, - цілісного опису всієї особистості.