Діагностичний інструмент не є засобом корекційних програм
Ефективна корекційна робота залежить від правильно проведеної діагностики. Ці два процеси йдуть пліч-о-пліч, проте вони не тотожні: діагностика передує корекції. Кожен такий процес має свої цілі, а також конкретні інструменти, якими вони досягаються.
Про діагностику: для її проведення фахівці використовують відповідні до запиту методики та скринінги. Наприклад, щоб визначити рівень розвитку навичок дитини з розладом аутистичного спектра використовується методика РЕР-3 . До її комплекту входить значна кількість стимульного матеріалу, який помилково може сприйматися як «іграшки для проведення розвивальних програм/завдань з дитиною».
Варто зазначити, що використовуючи складові методики не за призначенням, будь-який інструмент автоматично втрачає свою діагностичну цінність. Надалі повторна діагностика для визначення ефективності корекційного втручання за допомогою цієї методики буде неможливою, адже її результати будуть некоректними. Це правило стосується будь-яких методів діагностики: не можна цей стимульний матеріал потім використовувати для проведення корекції. Власне з цієї причини використання IQ тестів, що знаходяться у вільному доступі, є безрезультатним: бо до них можна підготуватися, навчитися проходити завдання, а це вже не вимірювання когнітивних здібностей, а суто оцінка об’єму пам’яті.
Для проведення корекційних занять радимо використовувати спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку (логопедичні іграшки, спеціальні настільні ігри, інтерактивні дошки та підлоги, комп’ютерні логопедичні тренажери та інші спеціальні комп'ютерні програми).
Ознайомитись з переліком корекційних засобів для дітей з особливими освітніми потребами, який затверджений МОН можна за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0783-19