Тривалість, звітність, висновки комплексної оцінки, умови повторної оцінки
Тривалість комплексної оцінки
Процедура і тривалість оцінювання визначаються згідно з віковими та індивідуальними особливостями розвитку дитини. Крім того, кількість зустрічей визначається часом для застосування методик оцінки.
Звіт фахівців за сферами оцінювання
Кожен педагогічний працівник, який індивідуально здійснює оцінку:
- аналізує й інтерпретує результати оцінювання;
- визначає особливості розвитку дитини;
- визначає потреби у сфері оцінювання;
- розробляє рекомендації з надання психолого-педагогічної допомоги;
- розробляє рекомендації для організації освітнього процесу дитини.
Засідання фахівців ІРЦ з комплексної оцінки
Узагальнення результатів комплексно оцінки здійснюється на засіданні фахівців ІРЦ, в якому мають право брати участь батьки (один з батьків) або законні представники дитини з ООП. Під час засідання визначається:
- наявність/відсутність особливих освітніх потреб;
- категорія особливих освітніх потреб;
- потреба в асистенті вчителя, асистенті дитини;
- обсяг надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині;
- рекомендації щодо освітньої програми дитини, потреба в індивідуальній програмі розвитку;
- рекомендації щодо організації освітнього процесу дитини для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.
Підготовка та затвердження загального Висновку за результатами комплексної оцінки
Для оформлення висновку директором інклюзивно_ресурсного центру назначається відповідальна особа. Підготовка висновку здійснюється у такому порядку:
- розділи Висновку: загальні дані про дитину; дані про сім’ю дитини (батьків (одного з батьків) або законних представників, братів, сестер); умови виховання в сім’ї; відносини між членами сім’ї; інформація про стан здоров’я дитини; заклади освіти, в яких навчалася/навчається дитина — заповнюються відповідальною особою на підставі поданих батьками (одним з батьків) або законними представниками дитини документів, вивчення її особової справи, медичних документів, інформації; зібраної під час спілкування з батьками (одним з батьків) або законними представниками, педагогічними працівниками навчальних закладів, з інших джерел;
- розділи Висновку: напрями оцінки; загальні висновки; рекомендації — заповнюються фахівцями інклюзивно_ ресурсного центру за результатами проведення комплексної оцінки.
Інформування батьків та передача їм Висновку
Фахівці ІРЦ зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з Висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого_педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).
Інформування батьків проводиться у вигляді бесіди за відсутності дитини з урахуванням таких вимог. По-перше, бесіду з батьками варто будувати на доступному для них рівні використання термінології, чітко структуруючи матеріал.
По-друге, бесіда повинна враховувати батьківські почуття любові до дитини: необхідно підкреслювати позитивні сторони дитини, детально роз’яснювати суть труднощів у розвитку дитини та водночас подавати конструктивні пропозиції з їх подолання.
По-трете, бесіда має бути побудована в конструктивному напрямі, оскільки психолого-педагогічна допомога буде недостатньо ефективною, якщо батьки не стануть активними союзниками. Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам дитини з ООП, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких передається батьками до закладу освіти.
Висновок про комплексну оцінку реєструється у відповідному журналі та зберігається в електронному вигляді в ІРЦ (сканована копія).
Моніторинг реалізації рекомендацій ІРЦ
- Під час складання і моніторингу ІПР
- Участь в тематичних нарадах, семінарах, зустрічах
- Аналіз/оцінка роботи педагогічних працівників
- 3 аповнення звітів про результати надання психолого_педагогічних, корекційно-розвиткових послуг
- Під час складання і моніторингу ІПР
- Участь в тематичних нарадах, семінарах, зустрічах
- Аналіз звітів закладів освіти про надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині
Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг
За результатами комплексної оцінки фахівці ІРЦ:
- визначають напрями та обсяг надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами (для дитини з інвалідністю — з урахуванням індивідуальної програми реабілітації);
- забезпечують їх надання шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
Психолого_педагогічні, корекційно_розвиткові послуги надаються дітям з ООП, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, та не отримують відповідної допомоги.
Повторна комплексна оцінка
У разі, коли батьки (один з батьків) або законні представники дитини з ООП не погоджуються з висновком про комплексну оцінку, вони можуть звернутися до відповідного структурного підрозділу з питань діяльності ІРЦ для проведення повторної комплексної оцінки республіканським, обласним, мм. Києва та Севастополя психолого-педагогічним консиліумом (далі — консиліум).
Протягом 10 робочих днів з дати звернення батьків (одного з батьків) або законних представників, відповідний структурний підрозділ з питань діяльності ІРЦ зобов’язаний організувати проведення повторної комплексної оцінки дитини з особливими освітніми потребами за місцем її проживання (перебування)/навчання чи в іншому місці за попереднім погодженням з батьками (одним з батьків) або законними представниками.
Повторна комплексна оцінка проводиться у разі:
- переходу дитини з особливими освітніми потребами з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти; переведення дитини із спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;
- надання рекомендації команди психолого_педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічної комісії спеціального закладу загальної середньої освіти щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.
Об’єктом повторного оцінювання можуть бути:
- досягнення дитини (успіхи у навчанні дитини, поліпшення стану здоров’я тощо);
- труднощі дитини (труднощі/проблеми в реалізації цілей індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану, проблеми, пов’язані з адаптацією у закладі освіти, спілкуванням дитини, проблеми загального стану здоров’я тощо).
Повторне оцінювання розвитку дитини з ООП в ІРЦ здійснюється за такими етапами:
- аналіз Висновку про комплексну оцінку розвитку дитини;
- аналіз поданої інформації про дитину;
- розроблення програми повторного оцінювання (розклад, команда фахівців, методики);
- безпосередній процес оцінювання;
- засідання консиліуму;
- розроблення Висновку про повторну оцінку;
- представлення та ознайомлення батьків (законних представників дитини) з Висновком про комплексну оцінку.
Повторна комплексна оцінка може проводитися за всіма або окремими напрямами залежно від освітніх потреб дитини та наявної інформації про її розвиток. Повторна комплексна оцінка є основою для розроблення індивідуальної програми розвитку дитини з ООП та надання їй психолого_педагогічних, корекційно-розиткових послуг.