ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади, та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Тобто це такий спосіб отримання освіти, коли учні або студенти з особливими освітніми потребами навчаються в загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання, — і це є альтернативою інтернатній системі, за якою вони утримуються та навчаються окремо від інших дітей, або домашньому та індивідуальному навчанню.
Інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ), що приходять на зміну ПМПК, та створюються в Україні починаючи з 2018 р. мають на меті забезпечення прав дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини є кінцевим результатом процесу оцінювання в ІРЦ, що орієнтує фахівців центрів на визначення оптимального освітнього маршруту для кожної дитини з особливими освітніми потребами.
Основними завданнями комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини є:
- Визначення особливих освітніх потреб;
- Визначення особливостей розвитку дитини, її сильних та слабких сторін;
- Розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині, а також рекомендацій щодо освітньої програми дитини, особливостей організації освітнього середовища, потреби в індивідуальній програмі розвитку;
- Розробка рекомендацій щодо організації освітнього процесу дитини для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.
ІРЦ проводить комплексну оцінку у таких випадках:
- звернення батьків (одного з батьків) або законних представників дитини;
- особисте звернення дітей віком від 16 до 18 років;
- звернення адміністрації закладів освіти (за наявності згоди батьків (одного з батьків) або законних представників дитини);
- звернення органів опіки та піклування щодо проведення комплексної оцінки дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування.
Giunti Psychometrics Ukraine — є правовласником, авторами українських адаптацій та розповсюджувачем психодіагностичних методик необхідних для проведення комплексної оцінки та надання рекомендацій щодо складення, виконання, коригування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами. На цьому інформаційному сайті ви можете ознайомитись із методологію оцінки, методиками які є рекомендовані для проведення оцінки в ІРЦ, інформацією щодо створення ІРЦ, реєстром сертифікованих спеціалістів.
* Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545