Які вправи обрати спеціалісту?
Програма нейрокогнітивної реабілітації розробляється індивідуально для кожного пацієнта на базі комплексної нейропсихологічної діагностики всіх когнітивних функцій. Виходячи з результатів такої діагностики, фахівець визначає:
- провідний дефіцит (когнітивну дисфункцію), на якому акцентується основна увага в розробці програми, а також інші когнітивні функції, які потребують корекції;
- ступінь вираженості даних дисфункцій («силу симптому»).
Додатково необхідно враховувати:
- потреби пацієнта;
- його фізичний стан (якість сну, медичні препарати, які приймає, рівень загальної активності, наявність больових симптомів);
- вік пацієнта;
- клінічні фактори (тяжкість клінічної картини);
- неврологічні фактори (місце і ступінь ураження відділів головного мозку, час, що минув з початку пошкодження);
- ступінь мотивації і рівень критичності пацієнта (наскільки пацієнт усвідомлює прояви когнітивного дефіциту).
Перераховані вище фактори допомагають фахівцю визначити «стартові точки» та набір завдань для побудови корекційної програми. Один раз в 2–3 місяці необхідно переглядати програму, вносити певні корективи, в залежності від прогресу пацієнта в кожному із блоків завдань.
На прикладі РДУГ («Розлад дефіциту уваги та гіперактивності») розглянемо, як може змінюватися стратегія побудови індивідуальної корекційної програми.
Згідно діагностичного статистичного керівництва п’ятого перегляду (DSM-5), РДУГ буває трьох типів:
- Комбінований (людина проявляє імпульсивну та гіперактивну поведінку, легко відволікається і не може зосередитися).
- Імпульсивного/гіперактивного типу (ознаки гіперактивності, моторне збудження, але симптоми, пов’язані з неуважністю виражені помітно менше).
- Неуважного типу (пацієнт легко відволікається, йому важко зосередитися, але симптоми, пов’язані з гіперактивністю та імпульсивністю виражені помітно менше).
При кожному типі РДУГ є свій провідний дефіцит, на якому і акцентується основна увага при складанні корекційної програми:
При РДУГ неуважного типу основний акцент припадає на блок «Увага», а при РДУГ імпульсивного типу — на виконавчі вербальні та невербальні функції.
При визначенні «стартових точок» програми також важливо враховувати ступінь вираженості даних дисфункцій. У блоці «Увага» є ряд вправ, зокрема «Альфа», «Бета», «Гама», «Дельта», які представляють різні рівні складності завдань на тренування уваги. Кожне із цих завдань можна регулювати за рівнем складності через спеціальні налаштування (ступінь вираженості стимулу на фоні, ступінь схожості цільових та відволікаючих стимулів, відсоток відволікаючих стимулів, тощо). В залежності від вираженості симптомів РДУГ неуважного типу обирається відповідна вправа, для якої індивідуально налаштовується «точка старту».
Наприклад, при легкому ступені неуважності програму слід починати з вправи «Гама», і, поступово ускладнюючи рівень, переходити до «Дельти», а при важкому ступені неуважності «стартовою точкою» буде вправа «Бета». Вправа «Альфа» підходить для важких пацієнтів, відразу після кризу, з важкими органічними порушеннями.
Одним з найважливіших принципів в складанні корекційної програми є робота на випередження і принцип «оптимальної складності завдань». Програма ERICA дозволяє спеціалісту управляти різними параметрами в межах однієї вправи, таким чином забезпечуючи оптимальну складність завдань для конкретного пацієнта.