Адаптація та психологічна готовність дитини до школи
Діагностичну оцінку рівня загального психологічного функціонування дитини можна провести на основі тестування наступних здібностей, які завжди приймають участь у навчанні та опосередковують його:
- базові когнітивні функції уваги та пам’яті (вибіркова увага та концентрація, візуальна та вербальна пам’ять),
- інтелектуальні операції, що лежать в основі здібностей до розуміння явищ в цілому (категоризація, утворення аналогій та послідовностей, розв’язування матриць, дотримання інструкцій).
Процес індивідуальної адаптації дитини до шкільних умов також оцінюється на основі інформації про емоційне та соціальне функціонування дитини:
- мотивація,
- самоконтроль,
- самооцінка,
- міжособистісні відносини в школі та родині,
- сфера інтересів, тощо.
Такі загальні психосоціальні фактори приймають участь у всьому процесі навчання, тому будь-який з них впливатиме на успішність дитини в школі.
Окрему групу факторів оцінки шкільної адаптації та успішності становлять шкільні навички читання, письма, математичних здібностей, а також якості, що їх забезпечують:
- знання мови,
- точність та швидкість читання,
- розуміння прочитаного,
- правопис слів,
- рахування,
- обчислення та вирішення задач.
Під час шкільної діагностики окрім перерахованих вище характеристик, також важливо враховувати стиль навчання школяра, спосіб його пізнання та засвоєння інформації. Це пов’язане з умінням вчитися навчатись та особистою автономією й оцінюється на базі інформації про навчальні звички та стратегії роботи, тощо.
Такий комплексний підхід забезпечує точне виявлення можливих труднощів в навчанні дитини та напрямків заходів необхідної корекції чи областей, що потребують уваги педагогів або психологів.