Психологічна оцінка в освітньому контексті може складатися з багатьох показників. Ґрунтовний кількісний і якісний аналіз рівня розвитку та навичок навчання дитини можна провести лише з урахуванням результатів тестування загальних здібностей, когнітивного, емоційного та соціального функціонування, а також рівня розвитку шкільних навичок, таких як письмо, читання, рахування.
Діагностика характеристик, навичок та здібностей, які впливають на психологічну адаптацію та функціонування дитини в школі може мати різний вигляд. Це залежить від контексту тестування та характеру запиту на проведення діагностики.
Процес розроблення якісних психодіагностичних інструментів має спиратися на існуючу багаторічну доказову базу досліджень психологічних конструктів, на оцінку яких спрямований тест, а також на міжнародні діагностичні протоколи (такі як Діагностичне статистичне керівництво — DSM-5, Міжнародна класифікація хвороб — ICD, Міжнародна комісія з тестів — ITC). На базі цих досліджень у разі необхідності проводяться перегляди процедур тестування та нормативних даних. За результатами таких переглядів формуться нові видання інструментів — оновлені, переглянуті, більш актуальні сучасному контексту.